dinsdag 25 oktober 2011

Debuutalbum Kayleigh Leith

In januari 2010 ontving ik een demo van ene Kayleigh Leith. Een Amerikaans meisje geboren en getogen in een voorstad van Pittsburgh en neergestreken in ons koude kikkerlandje. Hoewel Nederland in de ogen van de gemiddelde Amerikaanse muzikant veel te klein is, zocht Kayleigh toch hier haar geluk. Haar demo sprak mij aan en binnen een maand was ze te gast in mijn radioprogramma op RTV Noord. In een kleine akoestische setting zong ze drie zelfgeschreven liedjes van haar demo “Time”. Wat opviel was niet alleen haar muzikaliteit en karakteristieke stem maar ook haar passie en vastberadenheid. Vol trots vertelde Kayleigh dat ze na veel inspanningen en lang sparen eindelijk naar de USA kon om daar haar debuutalbum op te nemen. Na een gezellige middag in de studio namen we afscheid en ik riep nog: "we gaan vast nog veel van je horen". Nu roep ik dat vaker en ik geef toe dat het ook wel eens voorkomt dat we vervolgens nimmer meer iets horen. Ook nu bleef het lang stil. Maar Kayleigh zat niet stil. Integendeel. Ze vertrok naar de USA, zocht muzikanten bijelkaar en vond een platenmaatschappij. En nu, na bijna twee jaar, is het album eindelijk klaar!
Videoclip "Stand Up Straight"

Kayleigh is “excited” liet ze me vandaag weten. Terecht, ze heeft er keihard voor gewerkt. Het album heet  “Miles Away” en kenmerkt zich door de aanwezigheid van typische country-instrumenten als viool en mandoline. Toch is bewust gekozen voor een country-popsound en kun je Kayleigh Leith gerust in het rijtje plaatsen van Lady Antebellum, Taylor Swift en Colbie Caillat.
Een definitieve doorbraak lijkt nu slechts een kwestie van tijd. Haar onlangs verschenen eerste single “Stand Up Straight” lijkt goed te vallen en wordt al opgepikt door enkele radiostations in Nederland. Dit najaar zal Kayleigh met haar gloednieuwe band te zien zijn op verschillende podia door heel Nederland. Naar verwachting zal ze ook weer een bezoek brengen aan het RTV Noord programma Café Martini. 
>> Bekijk hier het optreden van Kayleigh Leith in Café Martini, februari 2010. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten